Morgen is het zover, het Rondom Tien’ers onder leiding van Cees Grimbergen. De organisator Probiblio legt met deze speciale editie van Rondom Tien de focus op jongeren, gaming en laaggeletterdheid. Op de website van Probiblio staat:

Het 4you!, gesubsidieerd door de provincies Zuid- en Noord-Holland, is recentelijk in de meeste bibliotheken gerealiseerd. Gaming heeft, met de komst van het 4you!, definitief zijn intree gedaan in de bibliotheek. Reden voor een prikkelend debat en twee motiverende presentaties. Het debat zal ingaan op vragen als:

  • Kan gaming als leesstimulans worden ingezet?
  • Worden jongeren taliger door het spelen van games?
  • Is gaming een adequaat middel in de strijd tegen laaggeletterdheid?

11 mensen zijn uitgenodigd om actief deel te nemen aan het debat, een leuke mix van jong en oud. Ik vind het reuzespannend en volgens mij wordt het superinteressant. En het is helemaal volgeboekt dus het wordt lekker druk.

09.15 – 10.00 uur: Inloop met freegaming, koffie en thee
10.00 – 11.30 uur: Rondom Tien’ers, debat onder leiding van Cees Grimbergen
11.30 – 12.00 uur: Pauze, freegaming
12.00 – 12.45 uur: Presentaties
12.45 – 13.15 uur: Lunch, freegaming

Dus ben je er bij, kom hoi zeggen. Misschien kunnen we samen even gamen!!

toys

En dan nog een berichtje over gaming en de bibliotheek want op 24 maart geef ik in Rotterdam (ism Essentials Media) een workshop van een hele dag met de titel: Aan de slag met gaming in de bibliotheek.

Games maken een steeds groter deel uit van het leven van niet alleen jongeren, maar ook van volwassenen. Willen bibliotheken tegemoet komen aan de behoeften van hun volledige doelpubliek, dan moeten ook zij deze vormen van entertainment én leren aanbieden. Hoe kunt u binnen de bibliotheek gaming een volwaardige plaats geven binnen het bibliotheekaanbod? Hoe zet u een collectie op en hoe introduceert u deze bij uw medewerkers en bezoekers? Wat is het verschil tussen entertainment, serious gaming en educatie?

Uit de inhoud
• Welke (soorten) games zijn op de markt?
• Waarom moet een bibliotheek gaming aanbieden?
• Welke rol kunnen games spelen in de bibliotheek?
• Hoe bied ik games/gaming aan in de bibliotheek?
• Tips en tricks

Doelgroep
Bibliotheekmedewerkers en staf/beleidsmedewerkers die betrokken zijn bij de ontwikkeling van de dienstenaanbod van de bibliotheek

Dus kom je naar het debat morgen en heb je er dan nog niet genoeg van, schrijf je dan in voor de workshop. Want zeg nou zelf, jong of oud, we willen toch allemaal het liefst gewoon “spelen”.

Gebruikt beeldmateriaal is afkomstig van Flickr – Fun Toys van RR Pixel