Gamen (en de bibliotheek) – wat ik tegenkwam de afgelopen week

De afgelopen weken ben ik weer een aantal artikelen tegengekomen met het thema gaming (niet allemaal gerelateerd aan de bibliotheek) die ik de moeite waard vind om hier even kort te noemen.

Allereerst natuurlijk het gamefestijn dat vandaag en morgen wordt gehouden bij de Openbare Bibliotheek van Amsterdam. Vanmorgen liet Jaap via een link op twitter de eerste foto’s al zien. De directeur vind het evenement ook belangrijk en schrijft er een post over op zijn weblog.

gamingoba
Vorige keer schreef ik al over de ouders die een Wii of een PS3 voor Sinterklaas of kerst aan hun kroost wilden geven. Op PWN or Die zie je een filmpje van kids die zo’n console hebben gekregen en hoe blij zij ermee zijn.

Het spelen met een Ninendo console is leuk. Toch? Nou niet voor deze moeder. Had zij eindelijk een Nintendo DS voor haar kids gekocht, werden het monsters. In het artikel Ninten-Don’t… How I watched my children turn into monsters the minute I bought them a computer game vertelt zij haar verhaal. In het artikel ook een quote van een onderzoeker:

A specialist in brain degeneration, Dr Greenfield has a new book out which predicts that young people are headed for a mass loss of personal identity, thanks to the amount of time they spend in the interactive realms of things like Nintendo.

Dat boek moet ik misschien maar eens gaan lezen. Het is altijd handig om een game of een console ergens de schuld van te geven.

Als het al iets is waar het volgens deze student de schuld van krijgt is het het platter maken van de aarde (of flattening the world).


Find more videos like this on Flat Classroom Project

De student maakte het filmpje voor het Flat Classroom project. Het filmpje – samen met andere filmpjes – is te vinden op de ning die voor dit project is opgezet.
Met dank aan: Cool Cat Teacher

Dat niet alleen kids gamen weten we natuurlijk al lang. Maar om dat echt te onderbouwen is het PEWonderzoek handig waar in onder andere staat:

More than half – 53% – of all American adults play video games of some kind, whether on a computer, on a gaming console, on a cell phone or other handheld device, on a portable gaming device, or online

Opvallend is dat ouderen (65+) meer frequent gamen dan de jongere generatie.

Een mooie weergave van trends in gaming geeft onderstaande presentatie van AdvertisingPawn.

Video Gaming Trends

View SlideShare presentation or Upload your own. (tags: marketing advertising)

Met dank aan: Elearnspace

En dan een artikel dat wel iets met een bibliotheek en games te maken heeft. De Universiteit van Michigan heeft namelijk een nieuwe bibliotheek geopend; de Computer & Video Game Archive. Naast het gamen voor fun wordt er in deze bibliotheek ook onderzoek gedaan.

Sure, there’s plenty of fun packed into the bare-brick, 744-square-foot room, 38-year-old Carter said. But the same shelves and tables that offer circa 1970s wood-paneled TVs, Atari 2600 and Intellivision consoles, as well as games that range from the first appearances of a squat little plumber named Mario to boxy Space Invaders to a present-day Wii collection, also hold keys to “interdisciplinary research.”

De bibliotheek is elke weekdag open van 12.00 uur tot 9.00 uur ‘s avonds. Je mag gratis naar binnen maar vol is vol. Omdat de bibliotheek pas geopend is en nog niet alle oude games en consoles heeft vragen zij gebruikers om deze aan hen te doneren.
Met dank aan: Bryan Alexander

Het volgende (Duitse) onderzoek kreeg ik in mijn mailbox dankzij collegablogger D. Het gaat over vrouwelijke gamers en wat zij wel en niet belangrijk vinden in een game. In de samenvatting van het onderzoek staat:

Qualitative interviews with 7 female players were conducted to gather information on the motives and attitudes of female users of video and computer games. Participants were asked about the importance of different gratifications of game play, critical incidents that initiated their interest in games and their perceived competence in the use of computer technology. Special attention was paid to potential shortcomings of contemporary video and computer games in addressing female players specific needs and the question whether female users can identify with in-game characters of today’s computer games. The results indicate that the motive to win is of minor importance for female players. Additionally, many interviewees reported a lack of support for their hobby, especially from same-sex friends. Identification with the avatar is an important component of the gaming experience for the female players in this study. At the same time, contemporary computer games that are often situated in primarily masculine contexts (e.g. war, competition) make it difficult for female users to identify with in-game characters.

Interessante materie waar ik zeker binnenkort nog eens induik. Voor nu neem ik even genoegen met er door heen scrollen. Maar D bedankt voor de tip!

Hoe belangrijk de verhalen van de games zijn lees je in het artikel Telling stories: Balancing gameplay v. narrative dat ik vond op Joystiq.
voedingscentrum
Heel belangrijk is in ieder geval het verhaal op de website van het Voedingscentrum waar zij kids door middel van games leren over voeding. Een recensie over deze site is te vinden op Dutch Cowgirls.

Leave a Reply

Your email address will not be published.