De laatste paar dagen vond ik een aantal links over gamen en de bibliotheek die mijn aandacht trokken.
Allereerst een interessant overzicht van OEDb (online educational database) en heet Bringing Gaming (and Gamers) to Your Library: 100 Tips and Resources. In het overzicht worden 39 tips gegeven waaronder:
- biedt games aan die onderzoek vereisen omdat deze waardevol zijn voor het begrijpen hoe een bibliotheek werkt.
- gebruik games die het curriculum ondersteunen.
- denk ook een aan klassieke games, gebruikers van de bibliotheek hebben deze vaak niet thuis. Deze games (en consoles) zijn veelal goedkoop te verkrijgen. De bibliotheek is tenslotte de plek waar dingen bewaard worden dus waarom geen oude games en consoles.
- begin klein als het gaat om het aanbieden van games, maar hou de collectie wel up-to-date. Een game avond met maar een game is een goede start.
- creëer zones in de bibliotheek. Zorg dat er een stiltezone is voor hen die zonder teveel geluid een boek willen inkijken maar creëer ook een zone waar wel geluid mag worden gemaakt en kan worden gegamed.
- schaf projectieschermen aan. Thuis speel je games vaak op een televisie of een computer. Spelen met een groot scherm is toch weer een heel andere belevenis.
- een goedkope manier om veel games uit te kunnen proberen is als gebruikers games van thuis meenemen. Maak wel van te voren goede afspraken voor het geval er iets kapot of verloren gaat. Hetzelfde geldt voor het meebrengen van consoles.
- speel zelf de games ook en positioneer jezelf als een gids in plaats van als iemand die controle houdt.
- biedt tijdens een game-event niet alleen computergames aan maar ook bordspellen, zodat spelers als er geen plek is bij een computergame zich niet hoeven te vervelen.
- bereid je voor op negatief commentaar van anderen die niet begrijpen waarom een bibliotheek iets met gaming zou doen.
Naast de tips, die soms voor de hand liggen, maar wel weer goed zijn om even tot je te nemen, een lange lijst met verwijzingen naar artikelen, blogs en boeken.
Het tweede artikel dat mij opviel is van Bryan Alexander en geschreven voor Educause Review (juli/augustus), de titel Games for Education: 2008 (pdf). Nu denk je bij de titel wat heeft de bibliotheek hier nu mee te maken. Vandaar mijn verassing bij de volgende tekst onder het kopje intersections:
The second component is libraries, which play a key role in this process of learning. Some libraries have hosted game nights or have developed a digital game collection for access and preservation purposes. Libraries continue to lead the information literacy movement and are well equipped to teach academia how best to learn about games, as well as how best to sift information from within games.
Bibliotheken blijven leidend in de information literacy movement – YEYE!
Het derde artikel dat ik vond is een samenvatting dat mij leidde naar een stuk dat Mr. Raroo (videogames in modern public libraries The Who, Why, and How of Providing Videogames for Library Patrons – pdf) schreef voor de cursus Information and Society voor de Masters in Information and Library Science program bij de San José State University.
De samenvatting van het stuk van Mr. Raroo is als volgt:
This article examines the adoption of videogames as a resource in modern public libraries. Within the article is a discussion of the popularity of videogames in modern society, the types of individuals who play videogames, the mainstream perception of videogame violence, the benefits videogames provide players, the obstacles libraries have faced in adopting videogames, and solutions for libraries looking to build a videogame collection. The article suggests that videogames not only provide patrons with a resource that is in demand, but they prove to be beneficial to the libraries that circulate them.
Het stuk is geschreven voor bibliotheekmensen die weinig tot niets weten van videogames en die geen idee hebben hoe games een belangrijk onderdeel kunnen zijn van de openbare bibliotheekcollectie. Ik vond vooral het gedeelte over de problemen die je als bibliotheek tegen kunt komen zoals diefstal (games zijn toch wel duur in aanschaf) en hoe te verantwoorden naar belastingbetalers erg interessant. Uiteraard heeft het stuk van Mr. Raroo een uitgebreide literatuurlijst voor nog meer inspiratie. Mr. Raroo is een bibiotheekmedewerker en actieve gamer en heeft al meerdere game-artikelen geschreven. Even googlen en je vindt ze.
Tieners in de bibliotheek aantrekken, zorg dat je videogames hebt. Lees meer hierover in het artikel van The Columbus Dispatch.
En dan een website die misschien niet veel raakvlakken heeft met de bibliotheek maar wel interessant is, is van PennState University (misschien wel bekend van de Penntags). Zij hebben een community website ontwikkeld (Educational Gaming Commons) waar de fysieke en virtuele infrastructuur rondom gaming in onderwijs, leren en onderzoek gepromoot kan worden.
En op deze website lees ik over een game design cursus van twee weken die deze zomer is gehouden. De games die gemaakt zijn vind je op deze wiki. Stel je nu eens voor dat je zo’n summerclass organiseert in de bibliotheek, in de maanden dat het toch wat rustiger is vanwege vakantie. Geweldig idee toch.
De website van Educational Gaming Commons heeft een rssfeed dus op de hoogte blijven is eenvoudig. In mijn reader is deze vanaf nu ook opgenomen.
En dan nog een die meer met leren dan met de bibliotheek te maken heeft, maar daarom niet minder interessant – Analysis: Games Create ‘Passion Communities’ For Learning.
Gebruikt beeldmateriaal is afkomstig van Flickr – Tully Community Branch Library – San Jose (CA) PL van Chrisabo