Good Copy Bad Copy – de documentaire

Een paar weken geleden tipte Edwin mij over een Deense documentaire over de huidige staat van copyright en cultuur. Aangezien ik betrokken ben bij het copyright gedeelte van Open Course Ware van de TU Delft, staat dit onderwerp de laatste tijd boven aan mijn interesselijstje.

De documentaire duurt ongeveer een uur en is zeker de moeite van het kijken waard. Met name omdat er verschillende mensen uit verschillende culturen aan het woord komen. Hoe denken mensen over copyright in Rusland, Zweden en Afrika, tegenover de Amerikanen die ook aan het woord komen. De verschillen zijn, zoals te verwachten, enorm.

In de documentaire ligt de nadruk op muziek, de industrie, wie verdient er geld aan. Een opmerking is mij bijgebleven. Mensen willen de artiest gerust geld betalen, maar niet de industrie die erachter zit en er vaak het meeste aan verdient.

Of de quote: remixing the remix.

Als je dan vanuit een cultureel oogpunt het mixen van bestaande muziek bekijkt kan dit erg interessant zijn. In een ver verleden vertelden mensen elkaar verhalen die via mondelinge overlevering door de hele wereld werden gebracht. Het opgeschreven verhaal verschilde na enige tijd uiteraard van het origineel. Bij historisch onderzoek wordt  gekeken naar het origineel en de versies die hiervan afgeleid zijn en wordt er gekeken naar culturele verschillen (bijvoorbeeld per land of per bevolkingsgroep). Als nu de muziek van tegenwoordig gemixed wordt door verschillende mensen in verschillende landen kun je over niet al te lange tijd hier onderzoek naar doen. Waarom wordt een mix in Brazilie Techno Brega genoemd en in andere landen anders, terwijl de bron van de muziek hetzelfde is. Je kunt je dan afvragen of er culturele verschillen aan de basis liggen van een mix.

Als je het vanuit dat standpunt bekijkt is het mixen van muziek wenselijk. De openheid van het internet zorgt ervoor dat iedereen toegang heeft tot muziek die anders niet toegankelijk zou zijn. Ook al is de muziekindustrie er tegen, er wordt muziek gekopieerd en gedownload. De muziekindustrie speelt hier niet op in omdat er teveel geld wordt verdiend. Logisch, maar niet wenselijk.

De documentaire Good Copy Bad Copy is te downloaden (gratis, maar je mag er voor betalen) op de website van Creative Commons.

2 thoughts on “Good Copy Bad Copy – de documentaire”

  1. @ Catharina,

    Interessante post heb je over het aanbieden van muziek geschreven. Ik denk dat je de documentaire erg boeiend zult vinden. Dus mocht je tijd over hebben dan zou ik het zeker kijken.

    Het aanbieden van muziek op nieuwe manieren is een goede ontwikkeling en ik hoop dat ook andere bands (naast Radiohead) het aandurven om te doen. Ik kan dit soort initiatieven alleen maar toejuichen.

    M.

Leave a Reply

Your email address will not be published.