Leesvoer in een plastic tasje

Op de laatste werkdag voor de kerstvakantie heb ik nog even snel wat boeken, folders en ander leesmateriaal van mijn bureau gegrist en in een plastic tasje gestopt. Leesvoer waar ik gewoonweg niet aan toe kom als ik op kantoor ben. De kerstvakantie is dan de tijd om deze dingen even op mijn gemak door te lezen.

leesvoer

Een van de onderzoeken die ik laatst heb opgevraagd is van PriceWaterhouseCoopers en heeft de titel: at the dawn of new traditions* – entertainment & media outlook towards 2012, Trends in the Netherlands 2008-2012. *connectedthinking. Nu had ik deze publicatie kunnen downloaden (geheel of per hoofdstuk) maar ik kon deze ook gratis in gedrukte vorm aanvragen en dat heb ik dus gedaan. Binnen een paar dagen werd het mij toegezonden. Erg fijn dat PriceWaterhouseCoopers dit doet.

Naast videogames (de belangrijkste reden om deze publicatie te willen lezen) worden ook film, televisie, muziek, nieuwsbladen, tijdschriften en boeken behandeld. Maar bovenal gaat het om consumenten en hun gedrag ten aanzien van bovenstaande onderwerpen. Consumenten waar wij in de bibliotheek ook mee te maken hebben, consumenten die elke dag te maken krijgen met nieuwe technologie en andere manieren van hoe zij benaderd worden. Of zoals in de inleiding geschreven wordt:

So if companies want to survive in this market dominated by innovative technology and changing consumer behavior, there is only one thing they can do: Reconsider existing business models and make essential changes in time!

Ik denk dat bibliotheken er niet verkeerd aan doen om de markt (lees gebruikers) op een nog meer zakelijke manier te benaderen. Ik denk dat de bibliotheek moet zoeken naar, naast de traditionele, andere vormen van klantenbinding. En ik denk dat een publicatie als deze ons kan helpen bij het nadenken over het hoe en waarom en om ons voor te breiden op de toekomst.

Het eerste interessante dat ik lees over games is in een interview met Hans Breukhoven (Free Record Shops). Deze interviews staan tussen de hoofdstukken in, de zijne na het hoofdstuk muziek. Hij zegt dat games een steeds belangrijker onderdeel zijn gaan worden en dat FRS, die games eerst zag als een bijproduct, nu games ziet als corebusiness. Het is zelfs zo dat de muzieksectie in de winkel kleiner wordt in het voordeel van de gamesectie. Ook worden FRS-winkels omgebouwd naar zogeheten Game Mania winkels. De eye-opener voor Breukhoven kwam toen hij ontdekte dat zijn winkels in Finland geen winst maakten. Hij wilde ze verkopen maar er was geen interesse voor. Totdat hij een deal maakte met de eigenaar van de GameStopwinkel in Helsinki. Hij verkocht de FRS in Finland voor 1 euro aan GameStop en binnen no time maakte die winkels wel winst. Voor Breukhoven de reden om meer richting games te gaan met de winkels die hij nog bezit. Hij ziet het zelfs gebeuren dat FRS in de nabije toekomst een gamewinkel wordt waar je ook muziek kan kopen.

Het hoofdstuk over videogames start met indrukwekkende cijfers over de Nederlandse markt. In 2007 groeide de deze markt met maar liefst 23.2%. Dit is onder andere te verklaren door de komst van de Wii en de PS3. En ook doet Nederland het goed op de online games markt, blijkbaar heeft Nederland een van de meest actieve online game markten van Europa. Uiteraard heeft dit alles te maken met het grote aantal breedbandaansluitingen (87%) van de Nederlandse huishoudens. Met deze groeicijfers is het te verwachten dat de game-industrie alleen nog maar groter zal worden. Want zelfs met de komst van nieuwe consoles als de Wii en de PS3 worden er nog steeds heel veel games verkocht voor bijvoorbeeld de DS en de PS2. En het zijn niet alleen jongeren die games kopen. Op de eerste plaats in de top 10 consolesgames van 2007 staat braintraining en op nummer twee more braintraining.
De enige markt waar Nederland het nog niet zo goed op doet is die van de wireless games, oftewel de games die je speelt met bijvoorbeeld de mobiele telefoon. Deze markt zal naar alle waarschijnlijkheid pas gaan groeien als consumenten beschikking krijgen over snellere verbindingen met de mobiele telefoon zoals HSDPA.

De conclusies zijn misschien niet heel erg schokkend. Vaak genoeg valt er te lezen dat de game-industrie sterk groeit en dat deze de filmindustrie voorbij is gegaan. Ook bekend is dat de gamer niet alleen de jongere is, maar steeds vaker ook de 30-er, 40-er of zelfs 60-er. Dat er steeds meer geld uitgegeven wordt aan games en consoles moge duidelijk zijn, maar er zijn genoeg consumenten die dat geld niet hebben of willen/kunnen uitgeven. En dan denk ik, als het zo duidelijk is, als die markt zo duidelijk groeit…. waarom doen bibliotheken er dan nog steeds zo weinig mee? Waarom zijn de bibliotheken dan niet de plekken waar je games kan uitproberen of samen met anderen kan spelen?

Leave a Reply

Your email address will not be published.