In een ware geekparade liep ik afgelopen vrijdag van het station naar de RAI om daar deel te nemen aan de Microsoft DevDays 2008, terwijl ik mij toch serieus afvroeg wat ik hier nou ook alweer ging doen. Het thema van deze DevDays was Bring your Ideas to Life maar eigenlijk kwam ik niet voor alle lezingen die over dit thema gingen. Ik kwam voor de stand van Cannibal Game Studios want hier mocht UGame – ULearn laten zien wat de studenten tot dan toe gemaakt hadden. De avond ervoor hadden de programmeurs tot laat nog hard gewerkt aan een flight through van het Italian District (de game bestaat uit een aantal districten, de Italian is daar een van). Het was druk op de stand, veel geinteresseerden kwamen kijken naar de games die door studenten waren gemaakt. Want naast ons stonden ook andere studenten van de TU Delft met hun maaksels in de stand (opdracht voor het informatica vak MKT4 waarbij TU studenten samen werken met studenten van de HKU). Al met al een leuke dag, zeker ook omdat de studenten aan het einde van de middag nog een presentatie mochten geven van hun werk. En dan denk je dat om half 5 vrijdagmiddag echt iedereen naar huis is, maar niets was minder waar, het was gewoon druk te noemen. Leuk voor de studenten die toch niet heel erg gewend zijn om op het podium te klimmen om een praatje te houden.
Een sessie heb ik op de dag wel meegemaakt en dat was de Popflysessie van Dan Fernandez. Popfly is een webbased mashupcreator gebaseerd op Silverlight. Heel eenvoudig kun je door gebruik te maken van buildingblocks (zo noem ik ze maar even) die je aan elkaar koppelt om daar bijvoorbeeld flickr foto’s op een bijzondere manier mee te laten zien.
Heel eenvoudig omdat er al veel voorbeelden in de blocksbibliotheek zitten die je gewoon kunt gebruiken. Ook kun je zelf blocks ontwikkelen. Voor Popfly is het wel nodig om Silverlight te downloaden maar vooralsnog is dat gratis. Ik heb twee voorbeelden gemaakt van foto’s met de tag Moqub waarvan je een hieronder ziet.
De dingen die je met Popfly maakt kun je eenvoudig integreren in een weblog, website of andere online omgeving. Ook kun je datgenen wat je hebt gemaakt delen met de gemeenschap op voor jezelf houden.
Bijna net zo eenvoudig is de Popfly Game Creator. Net als de gewone Popfly maak je hier ook gebruik van bouwstenen om een game te ontwerpen of om verder te ontwikkelen aan een game die al gemaakt is door iemand anders.
Als je je hebt aangemeld (Windows Live account) bij Popfly Game Creator kun je kiezen om aan een bestaande game te werken of er zelf een te maken. Ik heb even een bestaande game gekozen. Per game kun je actors, scenes en gamewaarden (zoals scores e.d.) vormgeven en instellen. Per actor kun je kiezen wat zij wanneer moeten doen en of dat geluid moet geven of niet. Je kan nog veel meer maar ik heb tijdens de sessie geen aantekeningen gemaakt dus ben ik alweer een en ander vergeten. Maar waar het mij om gaat is dat zowel Popfly als Popfly Game Creator zo kinderlijk eenvoudig zijn om mee te werken. In 15 minuten liet Dan Fernandeze zien hoe je een game in elkaar zet. En gewoon live, niets powerpoint, live action en dan nog ging het allemaal goed.
Bijzonder om te zien en om mee te maken. De zaal was ook erg onder de indruk. Je hoorde de hersenen van de aanwezigen kraken terwijl zij dachten aan de mogelijkheden en de goede sier die zij op maandag kunnen maken bij de baas als zij vertellen over Popfly.
Ik was geen grote Microsoft fan maar sinds ik met Windows Vista werk en Office 2007 moet ik zeggen dat ik bijna om ben. Het werkt zoveel eenvoudiger dan voorheen, ziet er ook veel gelikter uit allemaal. En nu dat ik Popfly heb gezien wil ik gewoon er langer mee spelen dan dat ik nu voor deze post heb gedaan. Het liefste met een aantal developers op mijn werk. Gewoon om te kijken wat wij in de bibliotheek hiermee kunnen of willen doen.
Tsja, als voorstander van open source en wat dies meer zij zou ik ook maar wat graag roepen dat Vista zuigt en Microsoft ook maar ik heb er tot nu toe nog helemaal geen problemen mee gehad. Gewoon erg stabiel!
Popfly vond ik bij de eerste kennismaking toch nog niet zo makkelijk maar als ik dit zo zie krijg ik het gevoel dat ik het nog maar eens een kans moet geven 🙂
@ Edwin,
ik zou het zeker nog een kans geven. Tenslotte als ik het kan … moet jij het zeker kunnen 🙂
M.