Tenminste dat zegt Gartner. Dat dit niet betekent dat zij een Second Life account hebben moge duidelijk zijn. Waar het Gartner om gaat is dat aan het eind van 2011 80% van de actieve internetgebruikers op de een of andere manier een avatar in een virtuele wereld heeft. Het advies: onderzoek en experimenteer, maar stop er niet al te veel geld in totdat de omgevingen stabiliseren en volwassen zijn.
Steve Prentice (vice president en analyst bij Gartner)
The collaborative and community-related aspects of these environments will dominate in the future, and significant transaction-based commercial opportunities will be limited to niche areas, which have yet to be clearly identified. However, the majority of active Internet users and major enterprises will find value in participating in this area in the coming years.
Gartner definieert 5 regels voor bedrijven die in virtuele werelden deelnemen:
- First Law: Virtual worlds are not games, but neither are they a parallel universe (yet)
- Second Law: Behind every avatar is a real person
- Third Law: Be relevant and add value
- Fourth Law: Understand and contain the downside
- Fifth Law: This is a long haul
Dus probeer en sta open voor, motiveer enthousiastelingen in de organisatie die de virtuele werelden willen bewonen. Sta stil bij de implicaties op het moment dat je je begeeft in een virtuele wereld en negeer de trend vooral niet.
Meer info: Gartner
Met dank aan: Aggiornamento II
Overigens Aggiornamento II is een nieuw blog dat ik tegenkwam. Joop Zuhal schrijft over educatie en Second Life – interessante materie.
Hee, bedankt voor de tip! Interessant blog 🙂