Na een lunch bij een Mongools/Chinees restaurant met David Lee King, Jenny Levine en Gerard had ik het genoegen een presentatie over gaming bij te wonen, gegeven door…. juist Jenny Levine.
Jenny begint haar presentatie met een groot aantal Flickr foto’s van gamers van verschillende pluimage. Het is leuk om te zien hoe oudere mensen (nee ik noem ze geen bejaarden) met hun kleinkinderen aan het gamen zijn en dat het gamen mogelijkheden opent voor mensen met een handicap. Ik had er eigenlijk nog nooit bij stilgestaan tot ik een meisje in een rolstoel zag bowlen met een wii. Jenny zegt dat de groep gamers een groep is die altijd zal blijven proberen en niet te beroerd is om hulp van anderen in te schakelen als zij er niet meer uitkomen. Ook leren gamers veel van games, technieken die zij in het “echte” leven kunnen gebruiken.
Een voorbeeld:
De bibliotheek van Orange County heeft een website voor jongeren/kinderen gemaakt waar zij gaming in de bibliotheek promoten. Op deze website vinden zij ook de volgende tekst:
Played a good game lately? Tell us about it! Write an original game review and you might be published on our Gaming @ OCLS webpage and electronic newsletter!
Cool!!! En zo eenvoudig.
Op te kunnen gamen in de bieb hoef je niet altijd spullen te kopen, je kan de gamers ook eigen spullen laten meenemen en hiermee samen laten spelen. Misschien moet je dan wel iets afspreken, voor het geval iemand anders jouw console kapot maakt.
De bibliotheek van de Arizona State University West Campus heeft een spel gemaakt (een soort triviant) voor informatievaardigheden. Voordat je het spel kan spelen moet je een pretest doen. Hierna moet je inloggen en aangezien ik geen account heb kom ik niet verder. Wel jammer want ik had het graag wat uitgebreider willen zien.De doelen van het project waren in ieder geval de volgende:
- Design a paper-based game that will represent the complex processes of selecting, using and evaluating multiple sources of information within a library setting as a prototype for a computer-based game
- Solicit feedback from stakeholders and conduct usability tests on the prototype
- Evaluate and asses board game’s success and apply those concepts deemed valuable from this prototype to a computer-based game
- Design a computer game that will represent the complex processes of selecting, using and evaluating multiple sources of information within a library setting
- Align the concepts taught within the game to the New Curriculum and the Information Skills Outcomes for First-Year Students document specifically outlined within the Fletcher Library Information Competencies (see appendix).
- Design a computer game that will incorporate assessment of student learning providing students with immediate, automatic feedback of their actions and skill level.
Wil je weten welke bibliotheken nog meer iets met gaming doen, kijk dan even op de libsucces wiki.
Kortom gaming is FUN en daarnaast goed voor het bouwen van COMMUNITIES. Het brengt groepen gebruikers bijeen die anders nooit samen iets doen en vooral is het FUN.
Enne bij mij verbazing alom door een opmerking uit de zaal. Een mevrouw vertelt heel trots dat haar man en zoon door het samen te gamen een band hebben gekregen. Een band gekregen denk ik dan, eten zij nooit samen, doen zij samen geen boodschappen, brengt pappie kindlief niet naar school……
Maar nog veel erger eigenlijk is de opmerking van een andere mevrouw. Bij haar in de bibliotheek hangt een bord met de tekst: gamen is slecht voor je gezondheid (hersenen)….
Welk een voornaam gezelschap voor de lunch! Maar was het ook lekker bij die Mongoolse Chinees?
@ WoW!ter,
het was heeeeerlijk!!! Moesten veel te snel weg dus heb ik maar twee bordjes gegeten…..
M.