Creative Learning Studio/Lab

Vorige week woensdag was ik in Amsterdam om te kijken en te luisteren naar wat de Waag Society (en anderen) te vertellen hadden over Creative Learning Studio/Lab. Voordat het officiele programma begon nam Eboman (inclusief SenSorSuit) korte filmpjes op die hij bewerkte tot een muziekstuk met beweging. Er werd gezegd dat dit filmpje online zou komen maar ik kan het nog niet vinden en dat is jammer wat ook ik kom er in voor.

Na de opening van Henk van Zeijts (directeur Creative Learning Lab) was het tijd voor Anna van Someren (creative manager Media Literacy van MIT). Anna sprak over Corporate Media Studies een onderdeel van MIT dat zich bezighoudt met culture in plaats van technology. Henry Jenkins in bij dit onderdeel van MIT projectleider van een zestal projecten en New Media Literacies is daar een van. Dit project legt de focus op onderwijs. Anna refrereerde vaak aan de whitepaper van Jenkins die hier (pdf) te vinden is en de titel Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for the 21st Century gekregen heeft.

In de whitepaper wordt gesproken over 12 vaardigheden die tieners zouden moeten bezitten. Dit zijn play, simulation, performance, appropriation, multitasking, distributed cognition, collective intelligence, judgement, transmedia navigation, networking, negotiation en visualization. Daarnaast zijn de vier E’s belangrijk. De vier E’s zijn exercise (develop technical skills and cultural competencies, exemplars (critically analyze media text), expressions (create new media content) en ethics.

Om deze vaardigheden en E’s te leren aan tieners worden er drie initiatieven gestart. De eerste is het opzetten van een Learning Library.
Op de website staat:

We are currently in alpha phase, designing a framework that will go live on October 2008. This framework will house a collection of interactive learning modules offering teens a rich variety of ways to explore and practice the skills needed in the new media culture. Learning modules consist of online, offline, individual, and group activities, launched by media prompts. Examples of media prompts include video interviews with media makers, animations, data visualizations, and podcasts. Activities offer various ways for teens to “close the loop” by creating material in response to what they’ve experienced.

Voor dit onderdeel is MIT nog op zoek naar partners die eigen collecties voorbeelden maken waarmee de bibliotheek gevuld kan worden. Als voorbeeld laat Anna Reading in a Participatory Culture zien waarbij het gaat om het remixen van bestaande content om nieuwe content te maken, in dit geval het verhaal van Moby Dick. Hoe zij dat doen kun je zien in dit filmpje. Een ander voorbeeld is Cosplay. Hierbij worden kostuums gemaakt naar aanleiding van bijvoorbeeld kostuums die comic of anime karakters dragen in strips. Tijdens het dragen van de kostuums worden foto’s gemaakt en deze worden weer geplaatst op de website cosplay.com. Een bijzondere community. Anna gebruikt dit voorbeeld omdat een van de leden van deze community leren terwijl zij bezig zijn met datgene dat zij leuk vinden. Zo leren zij te zoeken naar informatie, deze samen te vatten en te gebruiken, maar ook de (onloine) vriendschap speelt hierbij een belangrijke rol. Volgens Anna vaardigheden die je in deze tijd niet kan missen.

Het tweede initiatief is de Teachers’ Strategy Guide. De eerste guide die gemaakt wordt is Reading in a Participatory Culture. Deze guide (bestaande uit 6 onderdelen) zal in de herfst van dit jaar getest worden op een aantal scholen.

Het derde initiatief is de Ethics Casebook (in samenwerking met Harvard). Meer hierover is op deze website te vinden.

En ook al zijn de drie initiatieven nog lang niet uitgewerkt of bewezen, toch hoopt Anna dat er volgend jaar lokale initiatieven zullen ontstaan en dat de Learning Library zal worden gevuld met internationale content.

Na Anna van Someren wordt het Creatief Onderwijsmanifest door het Platform Educatie & Creatieve Sector door Willem-Jan Renger (HKU) en Marleen Stikker (Waag Society) uitgereikt aan de Directeur Generaal Cultuur en Media (OC&W) Judith van Kranendonk. Helaas kon zij niet komen en nam Bart Hofstede het manifest in ontvangst. De speech had hij wel van Judith van Kranendonk gekregen en die kon hij, na ontvangst van het manifest, voorlezen. Het manifest kon ik aan het einde van de middag meenemen, maar dat ben ik in alle haast vergeten (dom dom dom). Maar waar het manifest om gaat is of scholen/docenten goed omgaan met vraagarticulatie ofwel het benoemen van mediaklachten/vragen. Nieuwe media is prachtig maar wat kun je er eigenlijk mee? En vooral belangrijk, als je dan een mooi project hebt gedraaid met een briljant eindproduct, hoe schaal je dan op? Willem-Jan Renger neemt het podium over van Marleen Stikker en vertelt over het debat dat over de betekenis van termen is gevoerd door de makers van het manifest. Maar hij vertelt ook over het nog niet klaar zijn van het onderwijs voor de veranderende jongeren, of dat er weinig ruimte is voor experimenterende docenten. Opmerkingen als ach die nieuwe media dat leren jongeren wel thuis, dat hoeft niet op school hoor je nog dagelijks en dat is jammer. Niet iedereen heeft thuis de mogelijkheid om met nieuwe media te experimenteren. Daarnaast is nieuwe media niet transparant en waar leer je dan beter hoe om te gaan met die nieuwe media dan op school.
Bart Hofstede vertelde over het nieuwe expertisecentrum Mediawijsheid dat een dag later geopend zou worden. De 140 initiatieven die daar zijn aangemeld wordt door het expertisecentrum aan elkaar verbonden.

Na deze sessie was het tijd voor een carrousel programma waar ik in drie rondes kennis maakte met de diensten van de Waag Society. Het project Mijn naam is Haas (HKU) kreeg in een van deze sessies tijd om te vertellen over het initiatief en de opschaalproblemen waar zij nu tegenaan lopen. Iets waar ik mij heel goed in kan verplaatsen. De demo/game die voor UGame – ULearn wordt gemaakt is op 15 juni klaar en ook in onze hoofden speelt nu de vraag… en hoe nu verder?

Leave a Reply

Your email address will not be published.